7. Olycksfall/akut insjuknande

Hantera olyckor och sjukdom vid träning och match

Utrustning

Vid varje match och träningstillfälle ska ledarna se till att det finns

• sjukvårdsväska med instruktion, (1 väska per lag anmält i seriespel, dvs en årskull kan ha flera väskor)
  • tillgänglig telefon
    • telefonnummer till anhöriga samt
  • druvsocker
  • ev information om allergier och sjukdomar bland spelarna, samt hur spelarna behöver hjälp om något händer (förvaras säkert enligt GDPR)

Egen medicin

Det är viktigt att barn/ungdomar som använder medicin alltid har dessa med på träning och match. I dessa fall måste föräldrarna noga instruera de ansvariga ledarna så de vet vad som gäller och hur de ska administreras.

Sjukårdsväskan ska alltid med och vara påfylld

Alla våra lag ska ha en eller flera vuxna som är ansvarig för att veta vad som finns i sjukvårdsväskan, hur materialet används, var man hämtar nytt material samt se till att det alltis finns en sjukvårdsväska med på

• träning
  • match
  • cup
  • resor i bil till och från matcher/cuper mm (läs mer i vår transportpolicy)

Innehåll i sjukvårdsväskan

Ansvar:

Föreningens sjukvårdsansvarig ansvarar för övergripande inköp och planering, väskornas utformning och dess innehåll.

• Varje lag ska utse minst 1 person som är lag-sjukvårdsansvarig för den eller de väskor som man fått låna. Den lag-sjukvårdsansvarig ska se till att väskan hanteras med varsamhet, finns med vid planen och på resor, att alla har kunskap om hur materialet ska användas och ser till att hålla den påfylld.

Inventering och utdelning

Varje år innan säsongen drar igång ska samtliga sjukvårdsväskor lämnas in till ungdomssektionen. Väskorna gås igenom och städas och fylls på. Sedan får varje lag en eller flera (en väska per lag i seriespel) väskor med utrustning anpassade efter ålder mm.

• Glöm inte plocka ur material som laget köpt in själva.

Påfyllning

På kansliet finns det mer material i att hämta, ta kontakt innan du åker dit ifall vi behöver beställa hem mer material

Innehåll som föreningen tillhandahåller

OBS

• låt inte yngre spelare hämta grejer själva i väskan
  • plåster ska alltid ligga i en ytterficka så de inte blir förstörda
Ålder Typ av väska Innehåll Att tänka på

Barn

3-3 (6–7 år)

5-5 (8–9 år)

Typ necessär, en midre väska

Plåster (i ytterfacket)

Skavsårsplåster/platta

Sårtvätt

Bomullspads (måste förvaras i sluten påse)

Tejp

Sax

Pincett

2 st ispåsar (förbrukade/skadade måste slängas)

Ungdom

7-7 (10–12 år)

9-9 (13–14 år)

Medelstor väska

som ovan +

kylspray

elastiskt bandage

värktabletter

⚽⚽⚽

Många flickor kan få mens i tidig ålder, tillhandahåll bindor i separat väska, låt väskan vara kvar i omklädningsrummet så tjejerna kan låna grejer ostört. (ta med från 10/11 årsålder).

Ha gärna med extra gummiband till hår

Senior, äldre ungdom