9. Ledarskap

Våra olika roller - tränare och ledare

De ungdomar och vuxna som engagerar sig i våra lag kallas gemensamt för "Lagteamet". I lagteamet engagerar man sig i något man tycker är viktigt, intressant och roligt.

Två roller som innebär nära kontakt med spelet är att bli ledare eller tränare. I dessa roller får du förtroendet och ansvaret för att skapa förutsättningar för att utveckla både laget och spelarna. Att få ta del av, och vara ett stöd i, våra barn och ungas uppväxt och utveckling och följa med på deras resa är en fantastikt ära och det ska vara roligt både på och utanför planen.

Exempel på gemensamt ansvar för ledare och tränare

Fördelas intern i laget - (vissa uppdrag kan också tilldelas annan vuxen i lagteamet)

• Se till så att ni känner till och arbetar efter Säker och trygg
  • Planerar och genomför Föräldramöten
  • Tillsammans se till att barnen trivs med att spela fotboll hos oss.
  • Tillsammans säkerställa att alla barn blir "sedda" under aktiviteterna
  • Tillsammans  uppmuntra, hjälpa och utveckla barnens egna förmågor i den takt som passar dem.
  • Närvaroregisterar alla aktiviteter
  • Rapportera Lärgruppstimmar
  • Ombesörja att det laget har det material som behövs för att bedriva träning och match.
  • Föra inventarielista över det material som laget innehar och inventera sker en gång per säsong inför budgetarbetet.

Läs mer under ansvar för olika åldersgrupper samt under ansvar i Lagteamet.

Tränare

Det ska vara minst 2 per lag, finns inget maxtak på antal.

Detta är rollen för dig som vill ta steget och vidareutveckla din kunskap och ditt ledarskap.

• Tillföljd av den utökade utbildningnivån har tränare huvudansvaret för den planering som träningarna genomförs efter. Dvs tränarna ska tillsammans kvalitetsgranska och säkerställa att planering och genomförande sker i enlighet med våra riktlinjer och styrdokument.
    • Viktigt att påpeka är att alla i laget ska ges tillflle och möjlighet att planera och ansvara för olika aktiviteter - även ledarna.
  • Målet är att säkerställa att teamet tillsammans utvecklar barnen och laget utefter aktuelll ålder och anpassar träningens innehåll därefter.
  • På match ska det alltid finnas minst 1 ledare närvarande

För att bli tränare ska du gå Barnledarutbildningen och Tränarutbildning C

Arbetsbeskrivning:

Som tränare är det du/ni som planerar och leder träningarna. Du/ni ser till att barnen utvecklas utefter sin ålder och anpassar träningens innehåll därefter. Ledare i Färjestadens GoIF är fria att själva finna sin linje inom ramen för SvFFs Spela, Lek och Lär samt SvFF Utbildningsplan och tematräningar. Viktiga beståndsdelar i varje träning är uppvärmning, fys, teknik, smålagsspel och spelövningar där tekniken blir funktionell och där spelförståelsen utvecklas. Ambitionen är att kunna erbjuda en riktigt bra träningsmiljö med mycket bollkontakt och lite kö. Var lyhörd för vad gruppen klarar av. Ha tålamod och ha fasta rutiner! Och viktigast av allt - Ge Beröm!

Kan vara "hur många som helst"

Detta är rollen för dig som vill vara med och stötta laget, inte riktigt bestämt dig för att ta steget till att bli tränare än.

• Som ledare är du med och hjälper till vid träningar och matcher.
  • Du bidrar i planering och genomförande av alla aktiviteter.
    • Viktigt att påpeka är att en ledare inte bara "ska flytta koner" och städa

För att bli ledare ska du gå Barnledarutbildningen

Arbetsbeskrivning

Som ledare är du med och hjälper till vid träningar och matcher. Du hjälper tränare med planering och stöttning för att tillsammans se till att barnen trivs med att spela fotboll hos oss. Du hjälper också till att se barnen på träningar och matcher för att uppmuntra, hjälpa och utveckla deras egna förmågor i den takt som passar de.

Ombesörjer att det respektive laget har det material som behövs för att bedriva träning och match. För också inventarielista över det material som laget innehar, mall finns att tillgå, och inventering sker en gång per säsong.

Tränarens och ledarens ansvar och skyldigheter mot föreningen
  • Tränare och ledare skall följa de riktlinjer som finns i föreningen upprättade dokumentet ”Säker & Trygg”. Detta är av största vikt då vi vill vara en säker och trygg plats för våra medlemmar.
  • Ledarskapet innebär även ett ansvar att uppmärksamma eventuell mobbing eller andra problem som kan uppkomma i föreningen och agera då enligt föreningens uppsatta handlingsplan samt informerar styrelsen.
  • Det är viktigt att föreningens tränare och ledare närvarar och aktivt deltar då föreningsutveckling/ledarträffar anordnas i föreningens regi. Detta för att ta del av viktig information och få vara delaktiga i verksamheten.
  • Tränare och ledare utgår ifrån den av föreningen uppsatta spelarutbildningsplanen i sitt träningsupplägg.
  • Tränare och ledare är skyldig att i samband med träningar och matcher liksom i andra sammanhang då man representerar föreningen bära föreningens kläder. När man använder föreningens kläder representerar man föreningen och då ska man uppträda som en god förebild för Färjestadens GoIF.
  • Det åligger tränare och ledare i föreningens lag att vid minst ett tillfälle per år anordna informationsmöte/föräldramöte där Säker & Trygg dokument tas upp och kommuniceras om dess innehåll. Även som medlem och förälder i föreningen ska man följa det som är upprättat i dokumentet Säker & Trygg, då detta dokument är föreningens grund och trygghet.

Om inte dessa riktlinjer följs så kan styrelsen stänga av tränaren eller ledare från sitt ledarskapsuppdrag i föreningen.