Ta steget för att bli ledare och tränare

Tränarutbildning C är det första steget i SvFF:s tränarstege. Har man aldrig gått en tränarutbildning tidigare ska man alltså börja med den här utbildningen.

Upplägg

Tränarutbildning C består av två kursmoduler med tid för hemuppgifter emellan. Varje kursmodul består av en fysisk träff på en hel dag med både teori och praktik.

Modul 1

Den första modulen syftar till att ge insikt i de mest grundläggande delarna av svensk fotbolls utbildningsmaterial. Efter en inledning som tar upp viktiga grunder såsom utbildningsmaterialetbarnkonventionen och trygg fotboll presenterar tränarutbildarna utbildningens olika huvudteman som är speletfotbollens ledarskap och fotbollsfys.

Inom varje område ingår mycket samtal och reflektion både i små och stora grupper. I slutet av dagen knyts de tre delarna ihop genom ett praktikpass som leds av tränarutbildarna.

Hemuppgifter

Efter den första modulen följer en period då du som deltagare får prova att praktisera utbildningens innehåll i verksamheten i ditt lag. Utbildningens hemuppgifter är:

• Sätta sig in i spelarutbildningsplanen för den spelform där du själv är aktiv.
  • Reflektera över matchens genomförande i ditt lag.
  • Genomföra en träning från spelarutbildningsplanen med ditt lag.
  • Planera för (och om möjligt genomföra) ett föräldramöte med ditt lag (spelarmöte om du tränar vuxna spelare)

Modul 2

Under den andra fysiska dagen får du möjlighet att reflektera över hemuppgifterna och deras teman tillsammans med tränarutbildarna och övriga deltagare. Ni deltagare delas upp i små grupper baserat på i vilken spelform ni är aktiva. Erfarenhetsutbyte mellan dig och andra deltagare som tränar spelare i liknande ålder är en stor del av dagen.

Samtalen sammanfattas alltid i helgrupp där även ett mer åldersöverskridande perspektiv ges. I slutet av dagen genomför du tillsammans med några andra deltagare en övning på planen.

Efter utbildningen

Du kommer att ha fortsatt stor nytta av Fotbollsportalen och utbildningsmaterialet efter utbildningen. Det digitala materialet innehåller bland annat filmer som fungerar utmärkt att visa vid till exempel föräldramöten eller vid möten med spelarna inför träning. Även hemuppgifterna kan fortsätta att fungera som en bra grund för dig att jobba vidare med vid träningar, matcher och möten.

På Fotbollsportalen får du även tillgång till färdiga övningar från SvFF och du kan lätt själv skapa egna övningar och träningspass som du kan dela med dina tränarkompisar.

För att stämma av din egen kunskap efter utbildningen finns ett självtest som du kan göra. Om det är något område där du har svårt att svara på frågorna kan du gå tillbaka och läsa mera om just det i boken eller på webben. Självtestet fungerar även som förförståelseuppgift inför nästa steg i tränarutbildningen. På länkarna kan du läsa mer om de olika möjligheterna du har att gå vidare inom svensk fotbolls tränarutbildning.

Källa SvFF