Säker och trygg

1     Mål och vision

Vår stolta förening

Färjestadens GoIF, Färjestadens Gymnastik och Idrottsförening, (FGoIF) är en fotbollsklubb från Färjestaden på Öland i Kalmar län grundad 1926. Föreningen hette från början Färjestadens BK men namnändrades 1933 till nuvarande namn. Verksamheten bedrivs idag på Tallhöjdens IP och Grövle. FGoIF är en stor fotbollsförening med herr-, dam- pojk- och flicklag i seriespel men drivs till största del av ideella krafter och verksamheten formas och utvecklas av alla aktiva tillsammans. Föreningens mål är att så många barn och ungdomar som möjligt skall vilja spela fotboll så långt upp i åldrarna som möjligt. Detta når vi genom att fokusera på laganda och kamratskap, inte på konkurrens. Vi vill visa att en långsiktig och metodisk fotbollsförening leder längre än hets och konkurrenstänkande.

Stadgar

Våra stadgar kan beskrivas som våra regler. Här kan man läsa vad föreningen heter, vilket ändamål vår föreningen har och var vi har vår hemort. Den viktigaste informationen är dock den som beskriver vårt ändamål.  Läs våra stadgar

Ändamål

Föreningen har som ändamål att bedriva idrottslig verksamhet i enlighet med ”Idrottsrörelsens verksamhetsidé, vision och värdegrund”.

• Föreningen ska bedriva fotboll.

Korta fakta

• Bildad den 15 juli 1926

• Vi hette från början Färjestadens BK
  • 1933 bytte vi namn till Färjestadens Gymnastik och Idrottsförening,
    • Färjestadens GoIF
    • FGoIF
  • Vi ska i huvudsak bedriva fotboll
  • Vår hemort är Mörbylånga kommun.