Hovmantorp GoIF

Samling:10:30, Tallhöjden
Valborgsmässorånet i Hovmantorp
2023-04-30 16:22

Solen sken, planen såg fin ut, allt verkade bäddat för en fin fotbollsmatch. Men tji fick vi..

Planen inbjöd inte till possessionspel, utan vi fick försöka byta spelidé och spela lite längre bollar. Detta gick "sådär".

Första halvlek var egentligen ett långt ställningskrig utan vidare bra spel från något av lagen. Hovmantorp var duktiga på att sätta bollen i ytan bakom vår backlinje och var vältajmade i sina löpningar, de hade en riktigt snabb kille som löpte på det mesta.

Vi i vår tur började med att försöka spela bollen inom laget, men det var inte helt lätt på denna vårplan, det hoppade och studsade.

Efter ca 25 min får vi en frispark en bit in på offensiv planhalva. Vi lyfter in bollen i straffområdet, och där dyker påpassligt Samuel upp och lättar in 0-1 över målvakten. Därefter känns det sedan relativt kontrollerat. Men sedan får Hovmantorp en frispark tiotalet meter utanför straffområdet som de lägger in framför mål och en av deras killar är först på bollen och gör 1-1.

Vi går till paus med en positiv inställning, i tron att vi ska kunna komma tillrätta med spelet under andra halvleken.  Men efter bara ca 2-3 minuter drabbas vi av en utvisning (2 gula kort) och reduceras till 10 man. Detta verkar dock inte påverka killarna, utan de knyter näven i fickan och visar att de minsann kan spela 10 mot 11. Strax därefter dyker Samuel återigen upp i straffområdet och skjuter in 1-2. Känns i det läget helt rättvist enligt oss.

Killarna kämpar sedan heroiskt i 10 mot 11. Tyvärr tycker därefter domaren att det är frispark till Hovmantorp, efter enligt vår vinkel är en klockren axel - axel tackling med bollen inom spelbart avstånd. Hovmantorp gör på efterföljande frispark 2-2. Självklart jättetungt för killarna.

Matchen fortsätter sedan, det märks inte att vi är en man mindre.

Sedan kommer Hovmantorps snabba forward igenom, vår mittback tar en grym hemåtlöpning och glider framför forwarden, ingen kontakt. Domaren bedömer det dock som kontakt och straff/frilägesutvisning. De sätter straffen till 3-2. Det är då ca 10 min kvar. Inte lätt att försöka forcera när vi då är 9 mot 11. Men återigen tar killarna fram en grym kraftsamling och skapar lägen. Vid ett av dessa (efter en hörna) skjuts bollen med tryck mot mål, men stoppas av en misstänkt hands. Men tyvärr ingen straff till oss. Frustrationen växer.

Vi skramlar ihop till en sista forcering, men tyvärr ger den inget resultat. Matchen slutar 3-2 till Hovmantorp.

Efter matchen blir vi inkallade till domaren, han vill där höra vår version om de olika situationerna och besluten. Vi kommer fram till att det inte är mycket att göra åt de beslut som fattades på planen, men han förstår vår frustration över att ha blivit bortdömda. Han beklagar att vissa beslut blev som de blev, men som sagt inte mycket att göra åt efter matchens slut.

Nu tar vi nya tag, nästa helg är det match på fredag borta mot Pukeberg, samt hemma mot Högsby på lördag.

/Ledarna